بازی نید فور اسپید (NFS) یک مجموعه بازی مسابقه ای است که توسط Electronic Arts منتشر شده و در حال حاضر توسط Criterion Games، توسعه دهندگان Burnout توسعه یافته است. این مجموعه به طور کلی حول محور مسابقات خیابانی غیرقانونی است و بازیکنان را موظف می کند تا انواع مختلفی از مسابقات را انجام دهند و در عین حال از اجرای قانون محلی در تعقیب و گریز پلیس فرار کنند. این سری یکی از قدیمی ترین فرنچایزهای EA است که تحت نام تجاری EA Sports منتشر نشده است. این سری اولین عنوان خود را با نام The بازی نید فور اسپید در سال 1994 منتشر کرد. جدیدترین بازی، بازی نید فور اسپید Unbound، در 2 دسامبر 2022 منتشر شد. علاوه بر این، یک نسخه رایگان برای موبایل در سال 2015 منتشر شد، بازی نید فور اسپید : No Limits، به طور فعال توسط Firemonkeys Studios، توسعه دهندگان Real Racing 3 توسعه داده شد.
این سری در طول سالها تحت نظارت بوده و بازیهایی توسط تیمهای مطرحی از جمله EA Canada، EA Black Box، Slightly Mad Studios و Ghost Games ساخته شده است. این فرنچایز به شدت مورد استقبال قرار گرفته است و یکی از موفق ترین فرنچایزهای بازی های ویدئویی در تمام دوران است که بیش از 150 میلیون نسخه از بازی ها را فروخته است.[2] با توجه به فروش بالای آن، این فرنچایز به شکل های دیگر رسانه از جمله یک فیلم اقتباسی و اسباب بازی های دارای مجوز Hot Wheels گسترش یافته است.
سری بازی نید فور اسپید در اصل توسط Distinctive Software، یک استودیوی بازی های ویدیویی مستقر در ونکوور، بریتیش کلمبیا، کانادا ساخته شد. قبل از خرید Electronic Arts از این شرکت در سال 1991، این شرکت بازی های مسابقه ای محبوبی مانند Stunts و Test Drive II: The Duel را ایجاد کرده بود. پس از خرید، این شرکت به Electronic Arts (EA) Canada تغییر نام داد. این شرکت با توسعه سری بازی نید فور اسپید در اواخر سال 1992 از تجربه خود در این حوزه بهره برد.[4]
EA Canada تا سال 2002 به توسعه و گسترش فرنچایز بازی نید فور اسپید ادامه داد، زمانی که یک توسعهدهنده دیگر مستقر در ونکوور، به نام Black Box Games، توسط EA خریداری شد و برای ادامه سری با بازی نید فور اسپید: Hot Pursuit 2 قرارداد بست.
بعداً استودیو Slightly Mad وارد شد و بازی نید فور اسپید: Shift را در سال 2009 منتشر کرد و به دنبال آن یک دنباله با نام Shift 2: Unleashed در سال 2011 منتشر شد. شرکت مستقر در بریتانیا Criterion Games در سال 2010 بازی Hot Pursuit را منتشر کرد. این بازی یک پلتفرم اجتماعی را معرفی کرد. ، با عنوان Autolog، که به بازیکنان امکان می دهد پیشرفت بازی را ردیابی کنند، تابلوهای امتیازات را مشاهده کنند، عکس های صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارند و از دیگر ویژگی ها هستند.[6]
در E3 2012، الکس وارد، معاون Criterion Games اعلام کرد که توسعه دهندگان تصادفی دیگر عناوین NFS را توسعه نمی دهند. وارد تایید نکرد که تمامی بازیهای بازی نید فور اسپید در آینده به طور کامل توسط Criterion توسعه خواهند یافت، اما او گفت که استودیو “درگیری قوی” در آنها خواهد داشت و کنترل خواهد کرد که کدام عناوین NFS در آینده منتشر شوند. [1][7]
در آگوست 2013، پس از کوچک شدن Criterion Games، توسعه دهنده سوئدی Ghost Games به استودیوی اصلی این فرنچایز تبدیل شد و بر توسعه آینده نظارت داشت.[8][9] در آن زمان، 80٪ از نیروی کار Ghost Games را کارمندان سابق Criterion Games تشکیل می دادند.[8][9] بازی Ghost بازیهای بازی نید فور اسپید Rivals، بازی نید فور اسپید reboot، بازی نید فور اسپید Payback و بازی نید فور اسپید Heat (2013-2019) را توسعه خواهند داد.
در فوریه 2020، Criterion دوباره نظارت بر فرنچایز را به دست آورد.[10]
از سال 2021، چندین ورودی در این فرنچایز مانند Carbon، Undercover، Shift، Shift 2: Unleashed و The Run دیگر از هیچ فروشگاه آنلاینی قابل خرید نبودند و سرورهای آنلاین آنها در 31 آگوست بسته شدند.
تقریباً همه بازیهای سری NFS از قوانین اساسی و مکانیکهای مشابهی استفاده میکنند: بازیکن یک ماشین مسابقه را در مسابقات مختلف کنترل میکند و هدف برنده شدن در مسابقه است. در حالت تورنمنت/حرفه، بازیکن باید در یک سری مسابقات پیروز شود تا قفل وسایل نقلیه و مسیرها را باز کند. قبل از هر مسابقه، بازیکن یک وسیله نقلیه را انتخاب می کند و می تواند گیربکس اتوماتیک یا دستی را انتخاب کند. همه بازیهای این سری دارای نوعی حالت چندنفره هستند که به بازیکنان اجازه میدهد از طریق صفحه نمایش تقسیمشده، شبکه محلی یا اینترنت با یکدیگر مسابقه دهند. از زمان بازی نید فور اسپید: High Stakes، این سری سفارشی سازی بدنه خودرو را نیز در گیم پلی بازی ادغام کرده است.
اگرچه نام بازی ها یکسان است، لحن و تمرکز آنها می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. به عنوان مثال، در برخی از بازیها، خودروها ممکن است آسیب مکانیکی و بصری ببینند، در حالی که در بازیهای دیگر، خودروها به هیچ وجه آسیب نمیبینند. در برخی بازیها، نرمافزار رفتار ماشین واقعی (فیزیک) را شبیهسازی میکند، در حالی که در برخی دیگر فیزیک بخشندهتر وجود دارد.
با انتشار بازی نید فور اسپید: Underground، این سری از ماشینهای اسپورت مسابقهای در مسیرهای نقطهبهنقطه خوشمنظره به یک خردهفرهنگ واردات/تیونر شامل مسابقات خیابانی در یک محیط شهری تغییر یافت. تا به امروز، این موضوع در اکثر بازیهای زیر رایج بوده است.
بازی نید فور اسپید: Shift و دنبالهاش رویکردی شبیهساز به مسابقات داشتند که شامل مسابقات مدار بسته در مسیرهای واقعی مانند نوربرگ رینگ و لاگونا سکا و مسیرهای خیابانی خیالی در شهرهایی مانند لندن و شیکاگو بود. لیست خودروها شامل ترکیبی از خودروهای عجیب و غریب، اسپورت و تیونرها علاوه بر خودروهای مسابقه ای خاص است.
بیشتر بازیهای این فرنچایز شامل تعقیب و گریز پلیس به هر شکلی است. در برخی از بازیهایی که شامل تعقیب پلیس میشوند (مثلاً بازی نید فور اسپید III: Hot Pursuit)، بازیکن میتواند به عنوان جنایتکار یا پلیس بازی کند.[13] مفاهیم دریفت و کشیدن در بازی نید فور اسپید: Underground معرفی شدند. این مکانیکهای جدید به غیر از مسابقات خیابانی معمولی، در حالت مسابقات / شغلی گنجانده شدهاند. در مسابقات دریفت، در بازیهایی مانند Underground و بازی نید فور اسپید (2015)، بازیکن باید با جمعآوری بیشترین امتیاز، مسابقهدهندههای دیگر را شکست دهد. در مسابقههای درگ، بازیکن باید اول مسابقه را تمام کند تا برنده شود، اگرچه اگر بازیکن به مانع یا دیوار برخورد کند، مسابقه به پایان میرسد.[14] در بازی نید فور اسپید Payback، بازیکن باید تعداد معینی امتیاز کسب کند تا برنده شود. در حالی که از تعداد محدودی از ایست های بازرسی عبور می کنند، بر اساس تعداد امتیازهایی که به دست می آورند، ضریب خود را افزایش دهند.[15]
مفهوم تیونینگ ماشین با هر بازی جدید تکامل مییابد، از تمرکز بیشتر بر مکانیک ماشین گرفته تا نحوه ظاهر ماشین. هر بازی به جز بازی نید فور اسپید: Hot Pursuit دارای تنظیمات ماشین است که میتواند گزینههایی را برای مواردی مانند ABS، کنترل کشش، یا نیروی رو به پایین یا برای ارتقاء قطعاتی مانند موتور یا گیربکس تنظیم کند. پس از انتشار بازی بازی نید فور اسپید: Underground 2، زمانی که ظاهر از صفر تا ده امتیاز میگیرد، تنظیم بصری ماشین بازیکن در حالت مسابقات/حرفهای مهم میشود. هنگامی که یک خودرو به رتبه بصری به اندازه کافی بالا می رسد، وسیله نقلیه واجد شرایط قرار گرفتن بر روی جلد یک مجله تخیلی است.[16]
مانند همه بازیهای مسابقهای، سری بازی نید فور اسپید دارای لیستی از ماشینها است که مدلسازی شده و نامگذاری شدهاند. اتومبیلهای این فرنچایز به چهار دسته تقسیم میشوند: اتومبیلهای عجیب و غریب، اتومبیلهای عضلانی، تیونرها و وسایل نقلیه ویژه.[17] خودروهای عجیب و غریب دارای عملکرد بالا و خودروهای گران قیمتی مانند لامبورگینی مورسیلاگو، مرسدس بنز SLR مک لارن، شورولت کوروت و فورد GT هستند. خودروهای عضلانی به فورد موستانگ، دوج چلنجر و شورولت کامارو اشاره دارند. در حالی که خودروهای تیونر خودروهایی مانند نیسان اسکای لاین و میتسوبیشی لنسر اوولوشن هستند. وسایل نقلیه ویژه خودروهای غیرنظامی و پلیس هستند که برای استفاده در برخی از بازیها در دسترس هستند، مانند Ford Crown Victoria in بازی نید فور اسپید: Hot Pursuit و کامیونهای زباله، موتورهای آتش نشانی و تاکسیها در بازی نید فور اسپید: Carbon.[17]
در اصل این سریال در محیطهای بینالمللی مانند پیستهای مسابقه در استرالیا، اروپا و آفریقا برگزار میشد.[18] این سریال با شروع Underground، در کلان شهرهای خیالی اتفاق افتاده است.[19] اولین بازی دارای ترافیک در حالت “سر به سر” بود، در حالی که ترافیک بازی های بعدی را می توان روشن و خاموش کرد، و با شروع با Underground، ترافیک یک مانع ثابت است.[19] بیشتر بازیهای اخیر بازی نید فور اسپید در مکانهای خیالی دنیای ما، در دورههای زمانی مختلف اتفاق میافتند. اینها شامل، اما نه محدود به، المپیک، بای ویو، راکپورت، پالمونت سیتی، خلیج تری سیتی، سیکرست شهرستان، فیرهون سیتی، شهرستان ردویو، خلیج ونتورا، دره فورچون، پالم سیتی و شهر لیکشور هستند.